Množství dotazů v jednotlivých skupinách, diskuzích a klubech věnovaných autům, zejména těm "řidičským" na doporučenou geometrii na "klouzání", "grip", okresky, volnou zábavu apod. je opravdu nepočitatelné a nikdy bohužel správná odpověď není jednoznačná. Optimální geometrie je totiž vždy závislá na jízdním stylu, osobních preferencích, pneu, tuhosti podvozku, rozložení váhy a samozřejmě typu vozu a k tomu je potřeba si uvědomit, že jednotlivé naše požadavky na chování podvozku jsou často protichůdné a hledáme tak kompromis. Je tedy třeba si objasnit základní pojmy, zjednodušeně pochopit principy fungování, výsledky změn jednotlivých parametrů a nezapomínat na to, že chování vozu je dynamická záležitost.
Pak můžeme začít s nějakou základní výchozí geometrií a správným diagnostikováním chování vozu při testu se dostat jednotlivými změnami na optimální nastavení pro danou kombinaci vozu, řidiče, trati apod. Nutno dodat, že pro většinu hobby řidičů je mnohem výhodnější (a zábavnější) nedělat časté změny a s autem se sžít s určitým univerzálním nastavením a získat tak sebevědomí v chování auta a posouvat se dál než komplikovat si využití vozu na stoprocent neustálým honem za technickou dokonalostí a tak stále měnit reakce vozu v určitých situacích.
Základní pojmy:
Sbíhavost/rozbíhavost
Odklon - pozitivní/negativní
Záklon
...
Pokročilé/konstrukční úhly:
Ackermann úhel
Caster trail
...
Jak získat více gripu?
Co ovlivňuje citlivost, "selfsteering", strmost řízení a další...?
Základní převod mm/in na stupně
Našli jste nepřesnost? Není něco srozumitelné nebo info úplné? Chcete vědět více? Neváhejte nás kontaktovat! Za jakýkoliv feedback jsme vděční a budeme se v rámci svých možností snažit informace doplňovat a povědomí rozšířit.
